New Dawn

Un trandafir urcator , un hibrid wichuriana,cu renume in lumea trandafirilor. Un sport al lui Dr Van Fleet, inregistrat de Somerset Rose Company, USA 1930.



Ca un trandafir urcator sa placa si sa aiba succes, trebuie sa satisfaca visul gradinarului, cu o arcada plina de flori cu ramuri arcuite in numar mare, cu o anume eleganta. Desi multi urcatori proveniti din teahbrizi, sporturi ale lor, au niste flori frumoase, extrem de deorative, nu sunt fara dezavantaje. Teahibrizii au caracteristica floarea mare purtata drept pe o tija rigida, fara ramnificatii, ceea ce este o calitate la un arbust.Insa la un urcator, lastarii laterali purtatori de floare , daca sunt inalti si rigizi, arcada va fi imbracata de niste tije cu florile in varf, care vor avea farmec poate doar de la etajul casei. Efect care apare la marea masa a trandafirilor urcatori sporturi de teahibrizi. Bineinteles, exista si aici exceptii, cum ar fi Crimson Glory, Ena Harkness, Souvenir de Claudius Denoyel sau intunecatul Guinee. Toti cu flori de teahibrid si cu remontanta foarte buna.



Din aceste considerente, sportul lui Dr.Van Fleet , mai putin viguros, New Dawn e un trandafir care are foarte mare succes si acum. Infloreste pana toamna tarziu, un mare avantaj fata de ceilalti din grupul sau, cu flori de un roz delicat, cu o forma frumoasa, aducand in minte floarea de Tea,devenind aproape albe la maturitate.




Frunzisul este verde inchis si lucios frumos, iar ramurile se arcuiesc putin sub greutatea florilor. Poate fi condus ca urcator mediu, sau lasat liber ca un arbust mai mare, atingand 3m, cu ramuri arcuite, fantana.



Eu am vazut trandafirul asta pentru prima data in curtea bunicilor sotului meu. Erau doua tufe imense, lasate liber, in cascada, care strajuiau usa de intrare in casa. Zona era plina de un parfum placut, nu foarte puternic, dar care te invaluia. Erau cultivati foarte interesant, pe doua platforme rotunde de pamant, cu raza cam de un metru, care ii ajuta sa isi etaleze ramurile arcuite, ca de pe un piedestal. Atunci , acum vreo 12 ani, am luat butasi si i-am inmultit, fiind primii trandafiri ai mei, si inmultiti de mine. Nu stiam nici nume, nici nimic. Ulterior, mi-am achizitionat de la Lens un New Dawn, si am realizat ca trandafirii sunt similari. Am trei deci, unul condus ca urcator si doi sub forma de tufa dar nu regret deloc, sunt superbi. Frumosi, eleganti, cu o anume gratie in postura, si extrem de rezistenti.



Contrar parerilor neavizate, trandafirii mai vechi, bineinteles, unii dintre ei, si nu ma refer numai la cei antici, ci si la cei mai vechi ca an al creatiei, dar totusi moderni,sunt muuult mai rezistenti, mai insensibili la probleme sau la sol si vreme, necesita mult mai putina ingrijire si atentie, oferind aceleasi satisfactii si in plus inegalabilul parfum cu floribundele sau teahibrizii moderni.

10 comentarii:

Antal B spunea...

Sant mai rezistenti datorita apropierii genetice de speciile din ascendenta ( specii sau clase , nu soiuri ) .

Nu ai cumva fotografii cu cei doi trandafiri New Dawn crescuti liber ? Ar fi extrem de interesant . Nu am mai vazut pana acum New Dawn crescut arbustiv .

Nu am soiul dar l-am vazut intr-un rozariu . Floarea este ca din portelan , mi-a placut foarte mult , delicat .

Corina spunea...

Am poze, am stat in cumpana daca sa le pun sau nu, ca la noi a fost o furtuna acum doua nopti ,cu grindina, si a cam facut ravagii, pozele nu arata stralucit.Pun asta seara pozele.
Da, ca de portelan, insa am mai folosit expresia si m-am abtinut.
Da, ai dreptate, am sa modific in text.
Spuneam asta pentru ca exista multe persoane care cred ca trandafirii vechi sunt sensibili la boli, mofturosi, si infloresc rar. Total fals.

Antal B spunea...

Poate sa fie si culcat la pamant , ma intereseaza in mare cum arata un rambler ca New Dawn crescut liber . Este interesant pentru ca santem obisnuiti cu ei 99,99% legati de ceva .

Este singurul trandafir la care poti sa spui ca floarea arata ca din portelan , poate mai sant cativa dar aspectul asta este caracteristic pentru New Dawn , asa ca nu vad de ce sa n-o spui .

Interesanta ascendenta , ii spunem rambler sau hibrid wichurana dar provine dintr-o combinatie wichurana x tea pe de o parte si teahibrid pe de alta parte . Acum imi explic de ce are totusi florile acestea mari si nu are paniculele caracteristice pentru ramblerii wichurana clasici .

Mai spun ceva , stiu ca iara o sa te incrunti si o sa spui ca sant eu paranoic , teoria conspiratiei lui New Dawn :)) : care este diferenta intre Dr. Van Fleet ( rambler , aceeasi culoare , petale in numar o idee mai mic , aceeasi floare tip Tea ) si New Dawn ( rambler , aceeasi talie , aceeasi culoare , petale mai multe dar cu foarte putin , aceeasi dimensiune a florii ) ? Da , New Dawn devine remontant iar Dr. Van Fleet infloreste o singura data . Ca sa vezi , ce chestie , avem un trandafir care ar fi trebuit sa fie remontant dar nu e si deodata din ramura groasa din lateral stanga tasneste sportul remontant si cu 10 petale in plus . Povestiri adevarate !

Corina spunea...

Si dimensiunea, New Dawn nu este asa viguros ca Dr Van Fleet.
Da, si GSThomas spune ca este un sport care a reprezentat o valoare, este unul din putinele sporturi care a insemnat ceva important.
Undeva am citit chiar acum ca lateralele acestuia, ale lui ND, cele viguroase de care vorbesti, nu au capacitatea de remontanta, o pierd la altoire. Deci daca nu te pricepi, iei un ochi din ND remontant dintr-o latura viguroasa, cruda, obtii un trandafir altoit ND neremontant. Sunt multi care se plang de neremontanta la ND.
Eu stiu si ca, pe aceeasi linie de logica, daca un urcator care e sport al unui alt trandafir, daca iei butas din ramurile tinere laterale, poti avea surpriza sa obtii un trandair mama, adica cu caracteristicile celui din care provine sportul.
Ce zici de poze? Inaltime 1.65m.

Antal B spunea...

Daca e sport atunci ar trebui sa fie identic cu Dr. Van Fleet , singura diferenta ar fi remontanta lui . Mai exista un alt trandafir care sa fie identic ca habitus si sa fie numit sport doar pentru ca a capatat remontanta ? Adica ti-o spun mai direct ca vad ca nu te prinzi .

Parerea mea este ca in cazul in care cei doi nu sant absolut identici la floare ( forma , numar de petale si remontanta/neremontanta ) atunci este foarte probabil ca cei de la Somerset sau altcineva sa fi facut o aditie mica cu unul din genitorii lui Van Fleet . Probabil inca o hibridare cu teahibridul din ascendenta si cu asta au reusit cumva sa aduca la suprafata remontanta care nu aparuse in Van Fleet ca si marirea mica a numarului de petale . Parerea mea este ca nu e niciun sport al lui Van Fleet ci Va. Fleet este unul din parinti . Trebuie gasita o metoda stiintifica , un marker genetic , ceva , m-am saturat sa vad toata lumea cum inghite pe nemestecate tot felul de ascendente numai pe cuvantul creatorilor . Pot sa fac si eu o hibridare anul asta intre Munstead Wood si Junaita si sa spun ca este o combinatie Veilchenblau cu Regina Maria , cine sa ma contrazica ?
Referitor la poza , parerea mea : este de departe cea mai valoroasa fotografie din toate fotografiile postate de tine pana acum pe blog !!! Exceptional , sper sa mai prind ceva flori la el , este FABULOS crescut arbustiv ! Pur si simplu am ramas traznit , habitusul si impactul vizual depaseste de la distanta orice New Dawn legat pe mama suporturilor sau arcadelor . Extraordinar !!! Esti ceva de groaza , sa te sclifosesti ca a fost furtuna si sa nu pui asa ceva ... Cred ca e unica fotografia pe net , eu n-am mai vazut New Dawn crescut liber !

Corina spunea...

Sunt doi cu o oarecare decalare intre ei, face lastari laterali destul de lungi, cam 40cm, si pe ramurile principale care se rigidizeaza construieste un nivel urmator. Ramurile principale ajung la trei metri.
Bun, intelesesem de la inceput ce vrei sa spui, dar atunci ce sens are sa platesti sa vezi descendentele cand ele nu au nici o baza? Cand nu stii de fapt daca e adevarat sau nu, e ca un teren alunecos, ce e de drept adevarat?

Antal B spunea...

Nu e chiar asa . Daca te uiti la ascendente , sa te uiti la ei nu doar sa inghiti numele alea scrise acolo , o sa vezi anumite caracteristici transmise de fiecare parinte . Eu le vad la toti , imi dau seama ce caracteristici au transmis , poate sa fie un mic detaliu , forma frunzelor , nervurile , ghimpii , forma petalelor , marginea petalelor , aspectul general al florii , este o caracteristica , tot e ceva .
Dar exista unii care par scosi din burta , sincer , unele explicatii privind obtinerea lor par aranjate . La cate zeci de mii de soiuri exista este normal sa se strecoare si povesti , doar ca eu nu le diger .
Un alt exemplu este Cowlishaw cu povestea aia stupida a lui , cat de multe combinatii a folosit el ca sa-l obtina pe Rhapsody in Blue . Aiurea , l-a obtinut la plesneala , asa cum face unul o fotografie cu telefonul mobil , sa zicem ca are bafta de a opri masina si de a o fotografia pe soacra-sa cand e luata pe sus de o tornada si ajunge pe tote posturile TV si in toate marile ziare din lume . Asta il face un fotograf valoros ? Nu , e noroc chior !
Asa e si la trandafiri .

Corina spunea...

Da, si eu am gandit exact la fel la Rhapsody in Blue. Perfect la fel.
Ei, acum avem un an de acces la descendente, oare ce surprize avem...........

claudia spunea...

Hai ca m-ati bagat in ceata cu descendentele si remontanta! Adica e posibil sa recoltez un butas de la Neu Dawn si sa am surpriza ca noua planta sa nu pastreze remontanta, asta depinzand din ce zona l-am taiat? Chiar am unul inradacinat, a facut prima tura de boboci si i-am rupt, acum sa vad ce face. Planta mama am mutat-o in toamna si anul asta nu-i merge bine deloc, a crescut extrem de putin, s-au uscat varfurile la ramurile de anul trecut iar despre inflorire ce sa zic, bobocii s-au uscat fara sa se poata deschide, nu stiu care a fost motivul. Chiar am ramas surprinsa pentru ca anul trecut i-a mers grozav, a crescut si inflorit bine desi era in primul an.

Antal B spunea...

Nu Claudia , nu era vorba de asta . Daca tai un butas din New Dawn o sa obtii o planta identica cu planta de la care ai recoltat butasul , identica 100% . Era vorba despre altceva in discutia de mai sus .

Trimiteți un comentariu