Lastari de inlocuire la trandafiri

Cam pe la inceputul lui august, trandafirii incep sa faca niste lastari mai speciali, care cresc ca din apa, ajungand daca sunt lasati sa depaseasca si de doua ori ca lungime, si, daca sunt lasati, eventual, fac o floare in varful acestei rachete. Lastarii astia NU TREBUIE INLATURATI .
Citeam undeva pe internet ca sunt lastari lacomi si se inlatura. Nici poveste de asa ceva.



Trandafirul isi intinereste permanent tufa, astia sunt lastari de inlocuire, care vor lua locul ramurilor mai batrane ,de 5-6 ani.
Daca tufa este tanara, deci inca nu s-a format ca densitate, se lasa in pace lastarii. Spre inceput de septembrie, cand ei iau avant, li se ciupeste varful cu mana, pentru a se opri din crescut, pentru ca varful crud e afectat de gerurile iernii. Dupa ciupit, lastarul va incepe sa lemnifice, sa se intareasca. Eu am lasat lastarii acestia trei sa creasca, fara sa-i ciupesc, ca sa le fac poze, insa ei trebuiau de multa vreme ciupiti.



La tufele de peste 5 ani, care deja sunt destul de dese, deci au un numar suficient de ramuri, se pastreaza doi trei astfel de lastari, restul se suprima. Lastarii pastrati vor servi in primavara drept inlocuitori la doua trei ramuri de peste cinci ani, care trebuie inlocuite.



In general la trandafiri, ramurile de peste cinci ani fac flori mai mici, mai debile, mai putine. Din acest motiv, pentru pastrarea tineretii lemnului, se inlocuiesc primavara un numar de cateva ramuri. Iar astia sunt inlocuitorii ideali.

9 comentarii:

Dalia spunea...

Acesti lastari de inlocuire se pot taia in primavara la o inaltime decenta? La Astrid Gräfin von Hardenberg au aparut 3 astfel de lastari, care au 2 m. La englezesti ii las in pace, inclusiv primavara, fiindca pe ei se formeaza structura viitoare a trandafirului. Insa la alte soiuri nu stiu daca este valabil acest lucru.

Corina spunea...

Dalia, normal ca ii tai , dar in principiu nu ii lasi sa ajunga asa ca in poza.Eu nu am ciupit doi astfel de lastari ca sa pot sa ii trag in poza. Insa, cand depasesc dimensiunile tufei si sar din ritm, le ciupesti varful, chiar si la englezesti. Oricum si Grafin si multi englezesti, au lastari din astia la inceput.
Eu vorbeam aici de acesti lastari sa nu fie indepartati, pentru ca ei apar mult dupa taierile de primavara,dupa primul val, si unii ii inlatura ca pe lastarii lacomi la pomii fructiferi, ceea ce e un adevarat macel!

Dalia spunea...

Da, am inteles ca nu trebuie inlaturati, eu ma refeream doar la scurtarea lor.

Eu la englezesti nu am taiat deloc acesti lastari lungi, fiindca am actionat dupa principiul: in primii 3 ani nu ma ating de ei. Cel mai vechi englezesc pe care il am (4-5ani) este Graham Thomas. Si am observat ca pe acei lastari lungi, apar crengute care si ele la randul lor se ramifica si astfel dau un aspect foarte frumos, de tufa, foarte inalta. Cei drept, arata cam inestetic in primii ani, insa s-a dovedit ca rabdarea mea a fost rasplatita.

Un alt englezesc care se comporta asemanator cu Graham Thomas (din acest punct de vedere al aruncarii de lastari lungi) este Charles Austin. L-am plantat in toamna trecuta. Primavara s-a jucat un pic cu niste ramurele pe jos, care au si inflorit, iar in vara si-a inaltat 3 lastari lungi. I-am lasat sa infloreasca, iar in primavara n-am de cand sa-i scurtez. Vreau sa vad daca se imbraca ca si Graham Thomas, de ramuri care pana la urma vor face flori.

Corina spunea...

Da, foarte bine. Sa faci niste poze cu ei lasati asa, cum evolueaza, e foarte interesant.

Claudia spunea...

Oare nu e bine sa fie lasati chiar mai multi din acesti lastari, nu pot fi folositi sa inlocuiasca si lastari de 2-3 aniandesc ? Ma gandesc si la TH, care vad ca imbatranesc repede. Dar la OGR e problema daca inlocuim lastarii mai tineri de 5 ani?

Corina spunea...

Nu, lastarii de doi trei patru ani sunt ceea ce vrei sa ai. Ei sunt si puternici si fac acele ramnificatii etajate care iti asigura mai multe flori.Iti trebuie lastari tineri dar nu chiar extrem de tineri, ca sa ai o tufa bogata. De abia in anul cinci incepe imbatranirea.TH nu imbatranesc repede, doar se lemnifica exteriorul, asta nu e o problema, atata timp cat ai etaje destule si vigoare.
La OGR e o mare problema daca inlocuiesti lastari mai tineri, fiindac acestia urasc interventiile. Fiind mai aproape de specii sunt invatati sa se descurce singuri, deci interventia brutala ii face sa sufere doi trei ani.Majoritatea ogr nu suporta taieri mai repede de trei ani, si dupa varsta asta doar inlaturri de ramuri din loc in loc, pentru rarire, sau o usoara scurtare la clasele care permit asta.

Claudia spunea...

Multumesc de lamurire! Eu ma gandeam ca lemnificarea rapida a lastarilor la TH inseamna si ca acei lastari lemnificati emit mai greu lastari secundari si de aceea ar fi preferabil sa mentin tufa formata mai mult in lastari tineri

Corina spunea...

Nu, lemnnificare puternica nu e acelasi lucru cu lemnificare normala, fireasca, a ramurii mai batrane de un an,Aia e firesca si chiar necesara.Protejeza ramura de frig si totusi ramura lastareste si etajeaza normal, cu forta unei ramuri mature.

Anonim spunea...

Buna,
As dori sa stiu daca pot planta lastarii aceia rosii de pe trandafir in perioada aceasta (aprilie) si daca da, cum ii pot planta?
Multumesc,
Cristina

Trimiteți un comentariu