Macese

Imi plac la nebunie trandafirii in floare, dar ma bucura parca la fel de mult si cand ii vad plini de macese, toamna tarziu.
Putina lume se bucura de frumusetea maceselor. in primul rand, fiindca multi inca isi taie trandafirii toamna, lasandu-i ca pe niste bete scurte infipte in pamant.
In al doilea rand, fiindca multi taie florile ofilite toamna, rand pe rand, desi gestul este absolut inutil, marea majoritate a trandafirilor cultivati inflorind pe lemn din anul respectiv, cu exceptia trandafirlor neremontanti.


De la 12 in sensul acelor de cesornic-Rusticana, Westerland, Yolande DAragon,Bonica, Apple Blossom, Rugosa rubra. Pe mijloc o ramura de Danse du Feu.Macesele de Rugosa rubra sunt mai mici decat normal, fiind deshidratate de ger.Pentru marimea adevarata dati click pe poza.

Si oare nu e bine sa vezi cum apar pitigoii colorati pe zapada, sa caute ceva de mancare, sau mierelele cu cioc galben, fiindca gradina ta are ce sa le ofere o iarna intreaga?


Macesele pot fi de ajutor si la determinarea unui soi necunoscut, stiut fiind ca fiecare soi are macesele altfel, portocalii, rosii, negre sau galbene.



In general , trandafirii care au flori simple sau semiduble fac macese, fiindca insectele pot sa-i polenzieze si astfel sa apara macesele.
Unde mai pui ca macesele uscate sunt foarte bune pentru ceai, iar cele mai mari pot fi transformate intr-o pasta de macese grozava.



De la sfarsitul lui august nu mai taiati florile ofilite de pe tufe, si se vor umple de macese colorate, care vor da farmec gradinii iarna.
Se zice ca cele mai gustoase macese sunt cele de la trandafirii vechi. Acum, umbland sa le fac poze, am descoperit ca au mult mai multe forme si marimi decat stiam eu, fiecare avand personalitate. Iar, spre surprinderea mea, Sutter s Gold fae macese uriase, cat cele de rugosa, insa sunt tari si cu multi samburi, nu sunt prea bune de gem.

5 comentarii:

Dani P. spunea...

Frumoase. Mie imi plac si in buchete de toamna, impreuna cu alte flori. Asa cum le-ai legat in manunchiuri, ar decora frumos o masa festiva cu portelanuri albe ...

Mihaela spunea...

Macese galbene?Si negre? Care trandafiri fac astfel de macese?
La multi ani! Si eu am la putinii (deocamdata) trandafiri pe care ii am macese si chiar am vazut pasarele iarna ciugulind din ele.Ba am si doi macesi- macesi.Fac macesele mari , lunguiete, altfel decat trandafirii cu flori mari si mie imi sunt chiar dragi.Nu spun ca si cand vad macesi infloriti, parca vad cele mai frumoase tufe de flori. Sunt salbatici si frumosi.

Corina spunea...

Negre fac toti hibrizii de spinossisima, iar galbene fac multi, de ex Escimo.
Am adaugat ceva poze in text, dar nu foarte multe fiindca la mine au navalit pitigoii si mereu fura macese.
Da, macesii-macesi sunt foarte frumosi, si, lasati netaiati o vreme, se arcuies foarte frumos, supraetajat.Probabil ai rosa canina,are sunt extrem de diafani in floare. Si apoi fac macese, ce sa le mai ceri, sunt o poezie, ma bucur ca ii apreciezi!

Dana spunea...

Tufele de macesi imi aduc aminte de copilarie, m-au intrigat mereu florile simple si frumoase din tufele salbatice si neprietenoase. Corina, imi verific periodic trandafirii, arata bine in iarna asta canadiana, neobisnuit de blanda pana acum. Abia astept primavara.

grigore gicu spunea...

buna ziua. originar sunt din braila si de curand m-am mutat cu domiciliul in brasov.locuiesc la parterul unui bloc iar in fata ferestrei am un maces.imi este drag, iubesc plantele in general dar nu stiu ce trebuie sa ii fac sa creasca frumos si viguros. daca tot il am , e pacat sa il pierd din lipsa de intretinere. de aceea va rog sa imi dati niste sfaturi generale. trebuie taiat la fel ca trandafirii? intreb si eu asa ca sunt in necunostinta de cauza si as fi recunoscator daca as primi cateva indicatii. nu ma intrebati ce soi e ,ca abia stiu ca e maces. multumesc din suflet.

Trimiteți un comentariu